Team Spiff

Om en segelbåt på västkusten.

Skepparkannan 2015, Segling 3

Äntligen seglingspremiär! Som man längtat. Årets seglingspremiär för oss alla blev i en delvis uppdaterad Express. I år har den begåvats med bottenstockar, nya avlastare och ett nytt storsegel!

Kvällen bjöd på bra väder och vind från V mellan 5 och 7 m/s. Bana 6 (AKCEAGFGA). Starten blir alltså inte helt i bidevind och eftersom vi i år är i startgrupp två, och därmed minsta båt i gruppen, hamnade i total vindlä i starten började vi med liten lucka framåt. Nåväl på vägen ut mot K hängde vi ändå med rätt bra. Största skillnaden mot fjolårets säsong är att vi kan ta höjd! Alltså kan vi lätt ligga upp märket medan en del andra i gruppen sakta halkar neråt. Vär uppe vid märket kan vi inte slå direkt, som vi först tänkt, eftersom det är andra båtar i vägen. Istället väljer vi att stå på och gå söder om Eskilsholmen. Detta, tror vi, lönar sig – det är litet svårt att säker avgöra för i slaget direkt väster om Eskilsholmen pajar manöverlinan till skotvagnen för storen så vi flaxar litet där ett tag och tappar naturligtvis en del. Resten upp till märket jobbar vi bara med att få gå i fri vind; det blir mest sådan segling när man är minsta båt i gruppen.

Rundning odramatisk hack i häl på en uppseglad Späckhuggare ur gruppen före. Spinnakern kommer upp efter viss tvekan (ordinarie fördäckare checkar ut p.g.a. skadad fot) och, naturligtvis, med timglas. Leif på däck reder snabbt ur trasslet och vi plockar in bra på båtarna före, främst för att vi får gå väldigt fritt på detta ben – alla före oss har legat och krigat och gått en rätt kraftig överbåge och ligger nu och blyar ner mot märket men vi går rakt på i fri vind. Vi kör ifatt en konkurrent precis i rundningen och kräver, och får, plats vid rundningen – något vi genast kastar bort på en rent usel gipp.

Vägen in mot A blir ganska krokig då vi här försöker omväxlande köra om i lovar och lä på litet olika båtar. Lyckas faktiskt hyfsat. Precis på sydspetsen Eskilshomen går två båtar på grund i stort sett samtidigt (inga allvarligare skador) och vi gör en rejäl sväng söderut för att inte fastna i deras lä. Resten av vägen in är bara åka. Spinnakern åker ner, väldigt samlat och fint, strax innan piren och vi rundar strax bakom en First som vi sedan får åka bakom hela vägen ut i gattet. Vi försöker slå så vi får fri vind men självklart är vi hindrade här. Firsten ska egentligen segla mycket snabbare än vi men de går troligen inte heller fullt här bland stenar och grynnor.

Väl ute ur gattet försöker vi bara gå för fri vind och p.g.a. det missar vi, återigen, vårt från början planerade vägval, nämligen öster om Stångerholmen. Istället måste vi köra runt den vilket, tror vi, gör att vi tappar en del. Ute på fjorden bygger det en del sjö och vi har plötsligt fel trim, det är tydligt, men vi hittar inte rätt så vi säger ”skit i det” och försöker köra så fort det går på det vi har istället för att springa runt och tappa ännu mer. Mot slutet av benet prickar vi dock någorlunda rätt (vi justerar litet i varje slag) och har fin gång igen. Vi når märket ganska perfekt och, ännu en gång, fria från konkurrenter. Spinnakern upp i lovart denna gång och, självklart, med timglas. Reds snabbt ur och sedan blir det åka av. Vi får på ett par riktigt fina surfar på väg in mot Stångerholmen, som vi väljer att passera söder om. Vi har fin skärning och fortsätter den ända ner till Smörstacken där vi gippar. Tyvärr funderar vi litet för länge på gippen så den blir aningen sen vilket belönas med en lätt smäll på stenen öster om gröna pricken. Pang! Därefter rakt in, helt odramatisk, i mål.

Resultatet blir en sjätteplats av 20 startande. Helt OK för en första vattenkontakt och med tanke på två rätt grova missar.

Till nästa gång måste vi spänna riggen hårdare. Det nya storseglet är mycket stummare än det gamla och det var extremt tydligt att undervanten var på tok för lösa – vi fick överkrökningsveck i seglet nästan med en gång vi drog i akterstaget. Dessutom nåste vi göra något åt skotvagnen som är på tok för trög att hysta upp i lovart. Som det är nu kan inte rorsman själv justera vagnens läge under gång och det är ett måste. Däremot fungerade de nya avlastarna till fockskoten perfekt (om man bara kommer ihåg att släppa dem) när vi växlar mellan fock och spinnakerskot.

Kompletta resultat från kvällen finns på slören.se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: