Team Spiff

Om en segelbåt på västkusten.

Gamla båtar

Arbeten på Spiff IV, NF S 293

2013

Dessa arbeten/prylar påbörjades/beställdes innan beslutet att sälja togs. De slutfördes i och med att båten överlämnades till nya ägare.

  • Akterpulpitar. Svetsat ihop tidigare ledad del och också svetsat på riktiga basplattor, som tidigare var flexibla, för att göra konstruktionen stabil. Lagat gammal buckla som fanns när vi köpte båten.
  • Durk i salongen. Ny delning så den ligger still men ändå är öppningsbar.
  • Hajfenor. Svetsat på basplattor för att förbättra stabiliteten.
  • Lister. I hela båten.
  • Skena till självslående fock. Ny skena och travare. Harken.
  • Skena till storskot. Ny skena och travare. Rutgerson.
  • Skåp mellan sittbrunnsskott och elpanel.
  • Spinnakerfall. Nytt Liros Racer (dyneema), 8 mm, orange. För att man inte ska ta fel på detta och fockfallet.
  • Spinnakerpåse för kappsegling. Ny påse att sätta i nedgångsluckan. (Lundh).
  • Topplanterna. Nytt glas.

2012

  • Avlastare. Lagt till en till ny på styrbords rufftak, Spinlock XAS. Avsedd för nedhal men blev istället fockskot!
  • Belysning inobords. Samtliga lampor bytta till LED.
  • Fockskot. Nytt i dyneema. Flyttat till rufftak.
  • Fästen för brytblock under masten bytta till M8 öglebult, 5 st.
  • Hålltank. Installerat tömning över däck.
  • Infocker. Ny, tjockare dyneemalina (8 mm) som inte skär bredvid i brytblocket.
  • Linledare mellan brytblock och avlastare. Lagt till ytterligare 2 st, Spinlock Bullseye.
  • Nedgångslucka. Ny övre lucka eftersom den gamla spruckit. 2 gånger epoxibehandlad teakplywood och lackad många lager. (Göteborgs Båt- och Finsnickeri).
  • Rorkultsförlängare. Ny, Spinlock.
  • Rutor i ruffsidor. Nya, skarvlösa från Göteborgs Vattenskärningsteknik.
  • Spinnakerbom. Förvaringspåse på storbommen.
  • Storskot. Nytt i dyneema.
  • Storskotsskena. Återinstallerat originalskenan men med nya 3-skurna trimlinor.
  • Vattenlinje uppmålad (tidigare inte justerad efter motorinstallation -95).
  • VHF. Ny handhållen monterad på akterskott, Cobra 415.
  • Winch på rufftaket, styrbord. Ny selftailing, Lewmar 14ST.

2011

  • Akterlanterna. Bytt ut till LED-lanterna, Biltema.
  • Avlastare för infocker. Monterat ytterligare en ny Spinlock XAS.
  • Bom. Ny med single line reef, Benns SB 7.
  • Bomkapell. Nytt.
  • Brytblock på däck (mast och bakåt). Bytt till Spinlock T38, 3*3 skivor (BB), 1*4 skivor (SB).
  • Brytblock under masten (mast och utåt). Nya, 5 st, Rutgersson.
  • Dynor utbytta med ny klädsel i hela båten.
  • Fock. Ny i vit Pentex, Vertech Jib, Lundh Sails.
  • Fockfall. Nytt, dyneema.
  • Fästen för bryblock. Nya, 5 st, M6 öglebult.
  • Förpiken ombyggd. Isolerat skrovet och klätt in med teakribbor. Längsgående hyllor. Ny inredningsmatta. Tillverkat innertak och klätt med inredningsmatta. Nya belysningsarmaturer med LED, 2 st. Nya kojbottnar. Tvärgående skott under kojer för skydd av vattentank.
  • Landström och nya batteriladdare, CTEK 25A+3A (bytt tidigare som visade sig för klen).
  • Linledare mellan brytblock och avlastare utbytta till Spinlock Bullseye, 6 st.
  • Mantåg. Nytt i plastad vajer framför ”hajfenor”.
  • Roderlager. Nya. Övre lager i delrin, nedre lager i lagerbrons.
  • Spayhood. Ny med rostfri båge och fast installerad skena på rufftak.
  • Spinnakerblock och block till suggor nya.
  • Storfall. Nytt, dyneema.
  • Toalett utrymmet helt ombyggt. Helt ny inredning med infällt handfat bakom toalettstol. Skjutdörr mellan toalett och salong. Ny toalett, nya slangar, Y-ventil, ny rostfri hålltank, ny tömningspump (elektrisk), nya genomföringar och kranar (1*38 mm, 2*19 mm). Nya garderober med dörrar. Nytt innertak med infällda spotlights.

2010

  • Akterstag. Utväxling ändrad till 8-skuret. Ny lina.
  • Batterier. Nya AGM, 2*79 Ah förbrukning, 1*79 Ah start.
  • Batteriladdare. Ny CTEK 7 A.
  • Bomkapell. Nytt, Lundh Sails.
  • Durk i salong. Ny i randig teak.
  • El. Delvis omdragen el (allt före elpanel) och ny elpanel.
  • Fockrulle. Furlex 100S (ny), omsydda segel: 1 fock, 1 genua.
  • Instrumentkonsol över nedgångsluckan.
  • Lanternor fram. Tagit bort de som satt på ruffsidan och ersatt med sammansatt LED-lanterna under pulpitsteg, Biltema.
  • Mantåg. Monterat ”hajfenor” istället för bakersta mantågsstötta och ersatt mantåget akter om med band.
  • Pentry. Helt nytt med vattenkyld kyl, fast spritkök (kortad koj), stor rund diskho (38 cm) och skåp. Skiva av kompaktlaminat och skott klädda med glasmosaik.
  • Plotter. Ny, monterad på special nedgångslucka, Raymarine A70.
  • Pulpit. Svetsat om och monterat ett steg i teak (med infälld NF-logga).
  • Salong. Akterskottet (mot sittbrunnen) utbytt eftersom det var ruttet. Grabbräcken vid nedgångsluckan. Nytt innertak med infällda spotlights.
  • Sittbrunn. Plastat igen hål in mot ruffen för kompass och instrument, täckta med teak. Kompass flyttad till stuvfack/ventilation i främre sittbrunnsbänk. Instrument flyttade till konsol över nedgångslucka. Grabbräcken monterade runt nedgångsluckan. Storskotskenan borttagen (satt inte fast).
  • Skiljerelä. Skyllermark.
  • Storsegel. Nytt i vit Pentex, fullattesegel, Lundh Sails.
  • Topp- och undervant. Nya. Båten dessutom riggad rätt (med vanten ”i kors”).
  • Varvräknare till motorpanel. Monterat ny (saknades förut), Biltema.

2009

  • Köpte båten…

Det finns bilder på renoveringar och andra jobb här:

Arbeten på Spiff III, Uttern 6000

2013

  • Reparerat takluckan.

2011

  • Nytt batteri.

Arbeten på Spiff II, Falcon 28 (One Off)

2007

  • Helt ny inredning i förpiken (utfört hos Björlanda Brygga Båt- och Finsnickeri).
  • Peke inköpt (men monterades inte förrän av ny ägare 2008).
  • Trimtabs (QL).

2006

  • Ankarspel med blyad lina bak (QL).
  • Ny toalett med holdingtank.

2005

  • Inspektionsluckor (4 st) i diesletankarna.
  • Monterat länspump (manuell) i sittbrunnen. Saknades tidigare(!).
  • Monterat navigationsdator i navigationsbordet med infälld skärm.
  • Nya batterier.
  • Nya durkar i sittbrunnen.

2004

  • Höjt durken i sittbrunnen med 50 mm för bättre självläns.

2003

  • Monterat akterplattform (Båtsystem).

Arbeten på Spiff I, Örnvik 566 MC

1999

  • Lagat trasig pulpit (skruvad bara i plasten uppifrån – gjort om till genomgående maskinskruv).

1998

  • Monterat enlågigt spritkök i pentryt (Origo).
  • Monterat GPS vid styrplatsen.

1997

  • Epoxibehandlat botten.

Arbeten på Spiff 0, Nidelv 18, AQ225PT

1997

  • Tagit bort möglig inredningsmatta i förpiken och målat med topcoat.

1996

  • Ny generator.
  • Rensat i elsystemet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.