Tjörn Runt 2012

Så har man avverkat ett Tjörn Runt igen. Det trodde man inte (det första för undertecknad sedan 1989).

Besättning för denna tur blev Nils, Leif och Tom samt undertecknad. Nils och jag seglade upp båten till Almösund på fredag där övriga anslöt på kvällen och vi avnjöt en god grillad lax i sittbrunnen.

Ut på lördag morgon i lätt regn som gradvis avtog (tack för det). Växlande vindar men, som vi tyckte, en viss fördel vid ostmärket men kanske inte alldeles nära Stenungsön. I starten hamnade vi ändå alldeles vid startbojen och hade en båt framför oss. Den drog ganska snabbt iväg så vi fick hyfsat fritt men vi valde ändå att göra ett tidigt slag för att får helt fritt. Och det fick vi. Vi gick länge ned mot broarna utan att ha någon i vägen. Tyvärr såg vi att de som gått bara litet längre västerut på linjen kommit iväg mycket bra och drog iväg med bättre tryck. Vi såg bara en NF till (Nikita) och den hade redan ryckt åt sig drygt 100 m.

Vi valde att gå under Tjörnbron och siktade mot sundet väster om Lilla Brattön. Vi gick länge på vårt andraslag och kom långt ner västerut under bron mest för att vi fick gå fritt hela vägen. Därefter jobbade vi bara för att ha fri vind i första hand med mindre fokus på vägval. Vi hade ändå bra flyt och lyckades kombinera både och hyfsat bra.

Söder om Brattön beslöt vi att slå ut och ligga bakom småöarna innanför Höviksnäs för att få strömlä och fritt (där var inte så mycket båtar). Plötsligt vrider vinden 60 grader från runt OSO till SV. Pang bara. Vi ligger på babords bog och finner att vi plötsligt tjänat hundratals meter på massor av båtar som tajmat vridet fel. Där hade vi tur. Tyvärr ligger NF:en före oss också helt rätt i vridet och är fortsatt före.

Tyvärr kan vi konstatera att vi fortfarande har tydliga problem med båtfarten på kryss. Vi ser ju tydligt att den andra NF:en gradvis drar ifrån och vi har problem att hänga på andra båtar vi borde segla ifrån. Vi ser t.ex. redan de första Expresserna vilket är på tok för tidigt. Det fattas höjd eller fart och ibland både och. Men vi jobbar på så gott vi kan och det går ändå hyfsat.

Vartefter vi jobbar oss söderut ökar vinden gradvis och nere vid Wallhamn brallar det i ordentligt. Vi väljer att gå innanför alla öarna vid Viten för att få sjö- och strömlä och får en liten stund riktigt fin gång i båten men det är ju alldeles för sent. Ju längre ut vi kommer i sundet mellan Kärrsön och Dyrön och Tjörnlandet deso mer vrider det emot och sjön bygger, som vanligt, upp och farten minskar åter i sjöarna men vi glider igenom hyfsat bra, gör bara ett dumt slag söder om Tjörnekalv som vi kunde tajmat litet bättre och sluppit ett till.

Rundar upp innanför Barlind och konstaterar att vi är helt själva med en lucka 50-100 meter till en klunga framför oss och lika mycket till en annan klunga bakom oss. Perfekt läge! Vi kör safe utan att hissa spinnaker igenom Klädesholmshålet och Djävulshålet. Innan Flatholmen hissar vi för nu har en bakomvarande båt med spinnaker kommit onödigt nära. Vi drar genast ifrån. Odramatiskt också igenom Flatholmen och gruset norr om som vi väljer att gå väster om.

Sträckan upp till Kyrkesund blir rena transporten och vi hinner käka i lugn och ro. Passagen genom Kyrkesund är lika odramatsik och vi kör om en Starbåt som snällt släpper förbi oss. Upp till Björholmen blit det nästan platt och det blir en gipp i sundet. Upp i Stigfjorden lättar vinden ut alltmer och vi har litet roliga fajter med några båtar runt oss men inget gnabb eller gnäll utan genomgående trevlig stämning. Men det går långsammare och långsammare. Tyvärr ser vi NF:en Nikitas spinnaker några hundra meter framför oss och inser att den fajten är körd (men det anade vi ju innan). De är i mål fyra minuter före oss. Vi spanar ivrigt efter NF:en Nefi som vi också tror är före men ser inte deras spinnaker (senare inser vi att de inte kom till start).

Efter mål kör vi tillbaka till Almösund och släpper av Leif och Tom som tar bilen hem. Vi summerar och konstaterar att vi haft en mycket trevlig segling i princip helt utan incidenter. Inget har strulat och inget har gått sönder. Vädret var litet småtrist i början med bättrade sig vartefter och vi fick en fin dag. Båtfarten på kryss är dock fortsatt ett bekymmer.

Vi blir 14:e båt i startgruppen och 2:a NF vilket vi, under omständigheterna, måste vara nöjda med. Vi kommer kanske igen nästa år, om vi får ordning på farten!