Skepparkannan 2014, Segling 3

Måndag och kappsegling. Äntligen skulle det bli av för min del – två seglingar har redan gått och jag har missat båda!

2014-05-26Propagandaväder! Sol och lagom vind på 4-6 m från NV. Vi lämnar Krossholmen för segel men får stötta med motorn när vi närmar oss Hinsholmen för att hinna fram i tid. Väl på plats är det mycket båt! Kul. Bana 7 (AKGFGAKDA) poppar upp och vi hinner bara precis förbereda oss inför starten. Det är trångt och växlande vind så det blir inte enkelt att hitta position. Tyvärr tajmar vi starten litet fel och kommer iväg först i tredje led men seglar ganska snabbt upp oss i fältet ut mot K som blir en ren åkabog.

Efter rundningen håller vi slaget en liten stund för att kunna gå fritt för öarna i öster men slaget kommer ganska snabbt så fort vi har fri vind. Vi har tre båtar framför oss men vi väljer nu att köra hela vägen upp till Lerholmen på babord och får ett rejält lyft av strömmen som sätter kraftigt mot sydväst. Uppe vid Lerholmen slår vi på layline för G men har redan nu bestämt att fortsätta på babords bog så snart det är möjligt. Vi gör en regelrätt rundning av G och konstaterar att vi är ensamma om vårt vägval (i vår startgrupp). Vi kör babord så mycket det bara går och kör ifrån våra konkurrenter rejält på detta benet.Vi måste göra ett kort slag för skrotet vid Kråkeskären och börjar sedan gå över mot F. Plötsligt stannar vi upp – ett vindhål tror vi  – och slår tillbaka norrut. Dessvärre visar det sig vara ett ordentligt vrid mot nord och vi tappar rätt bra där för nu ligger vi upp märket, t.o.m. med litet marginal. Två X-99:or ur nästa startgrupp kör om oss här och hänger av oss dessutom. Resten av vägen upp till märket är inget spännande alls och rundningen odramatisk. Sedan ska spinnakern upp. Hade vi tänkt. Humm, alla grejer på fel sida. Vi hann visst inte förbereda dem, nej. Nåja, det är inte så mycket vind så vi försöker oss på en sättning i lovart. Det går sådär kan vi väl säga.

Efter vad som känns som en evighet av strul sitter blåsan där och nu börjar de större båtarna bakom närma sig rejält. Vi går in i en ofrivillig luffningsduell med J-92:an när vi, litet sent, bstämmer oss för att gå öster om Stångerholmen och de försöker gå med. De viker ner och fattar väl att vi inte luffade egentligen. Vi inser att det kommer att bli platt öster om ön men litar på att strömmen ska göra jobbet åt oss och det gör den. J-92:an kö om oss i lä men inga andra båtar kommer ikapp. In i sundet blir det brant men vi kan bära utan större problem.

Strax innan rundningen gör vi misstaget att ta ner spinnakern, dels att vi tar ner den alls och dels att vi tar ner den för tidigt. Vi stannar upp helt och hållet och blir omkörda direkt efter rundningen av Impalan och Omega 34:an. De har högre riggar och får helt enkelt tag i vinden som sveper över öarna medan vi ligger i lä. Vi är ändå med bra nästa gång i kommer till K. Resan upp till D kommer nu bara handla om att ha fritt och vi väljer våra slag bara baserat på det. Strax efter rundningen av K blev vi omkörda av Dehler 29:an men på styrbordsbogen norr om Eskilsholmen kör vi helt enkelt ifrån både den och Omega 34:an. Vi slår i god tid innan Lågerna, återigen för att kunna ligga fritt, och kommer in helt rätt på styrbord vid märket och kan runda och gör en närmast perfekt sättning av spinnakern.

In mot mål blir en brant men odramatisk bok där den sista X-99:an sånär hinner ikapp oss innan mål men vi kan hålla undan mycket tack vare att vi har koll på strömmen medan de rinner ner i lä och får jobba sig upp på slutet.

I skrivande stund har vi inte sett något resultat…

 

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *