Skepparkannan 2014, Segling 10

Segling 9, förra veckan, blev inte av eftersom det blåste för mycket. Således gav vi oss ut med stort sug och revanchlusta efter helgens totala misslyckande i Tjörn Runt. Kvällen bjöd på närmast perfekta förhållanden med växlande molnighet och en stadig SV-vind runt 7 m/s. Härligt.

Kvällens tävlingsledning bestämmer bana 5 (ABCABEA) vilket borde passa perfekt. Vi är på plats tidigt men ringrosten visar sig eftersom vi missar att kolla strömmen (!). Nåja vi har koll på trimmet och har hunnit testa av detta ett par varv innan start. Vi har också koll på att det dojar rätt ordentligt just innan startlinjen och att trycket ligger bättre på styrbordssidan direkt efter startlinjen. Taktiken klar alltså. Starta på styrbordssidan och slå relativt snabbt för att ligga på rätt sida.

2014-08-18-1Vi får på en mindre bra start i andraled men konstaterar att vår värsta konkurrent i startgruppen fastat i lä bakom oss och vi kan lätt glida över. Rakt framför oss har vi en långsammare båt som vi kan passera enkelt i lä, därefter är vi ensamma och kan således fritt välja väg. Och det gör vi. Direkt när vi känner ett litet motvrid går vi över och går mot styrbordssidan. Vi konstaterar att resten av gänget fortsätter söderut. Hmmm, ska vi bli oroliga? Det lyft som vi hade hoppats på uppe vid öarna uteblir men vi måste ju slå… Vi ser att vi fortfarande är före men nu blir det litet nervöst. Vi har ju glömt kolla strömmen men i den typ av väder som vi har borde den rinna söderut här, det är först längre ner mot Rödskär som den brukar möta. Alltså slår vi igen och tänker gå över sundet öster om Eskilsholmen med stöd av stömmen i sidan. Nu visar det sig senare att strömmen inte alls satte söderut utan, tvärtom, norrut. Man kan se det på tracken att det ser ut som vi faller av några grader. I själva verket fick vi en höjdare där men summa summarum blev det inte så bra.

Slag vid kumlet och vi ser de andra båtarna komma mot oss och de ser ut att vara före. Ajdå. Men nu är det de som ligger i strömmen medan vi har strömlä och vi har totalt sett hållit avståndet. Vi jagar bara vrid nu och tar ett litet och vänder ut på ett litet vrid men också för att bevaka bakåt. Vi tänker nästa slag söderut för att fortsätta bevaka löst bakåt då de andra slår men får nu också ett otroligt fint lyft ner förbi Rödskär. Här drar vi ifrån ordentligt och det fortsätter sedan att vrida ännu mer på väst sista biten ner mot märket. Vi har helt klart valt rätt sida på denna kryss.

Rundning och spinnakersättning som visar sig vara ganska brant. Vi rundar först och sätter direkt men två snabba timglas som följd. Vi reder ut dem ganska snabbt men undrar vad det är med vår spinnaker som alltid vill komma upp med skruv. Båtarna bakom har mer bekymmer eller sätter inte alls. Tämligen ordinär spinnakerrepa upp till C där vinden omväxlande minskar och ökar igen bakom öarna. Gipp strax efter märket och ny fin spinnakerbog in mot A. Precis som i starten minskar vinden ganska kraftigt strax innan märket och båtarna bakom kommer närmare men vi är fortfarande först!

2014-08-18-2Nu kommer kvällens tråkiga del. Vi rundar först och gör en nästan OK nedtagning i lovart. Vi har försökt återställa trimmet för kryssen (allt är släppt under spinnakerbogarna) och första benet går fint. Vi har samma taktik dom första varvet, snabbt slag mot norr för där är bättre tryck, och hinner precis före näsan på en större båt som kommit ikapp, men nu går det sämre. Visserligen tjänar vi på vårt korta slag och väljer snart att gå tillbaka men nästa gång vi möts är de andra om, fortfarande bara en båt, men de slår rakt på oss och vi tvingas till ett snabbt slag (syns som en buckla i tracken) och plötsligt tappar vi allt. Inte mindre än tre båtar till kör om oss i rask följd och vi har plötsligt varken fart eller höjd i båten. Vi missar ett rätt uppenbart vindvrid p.g.a. detta och tappar naturligtvis massor. Det är först sista slaget upp mot märket som vi återhämtar oss något och åtminstone håller resterande båtar bakom.

Ny spinnakersättning och nytt timglas (helt otroligt!) men vi reder ut det snabbt. Resten av resan in i mål är tämligen odramatisk. Vi lyckas hålla undan för resterande båtar bakom men åtminstone en av dem kommer att slå oss på omräknad tid eftersom de startat fem minuter senare.

Femte båt i mål, borde varit tredje efter vår kryssmiss, men vi är nöjda ändå. Det blir också en femteplats på korrigerad tid. Trevligt.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *