Skepparkannan 2013, Segling 5

Fin vind på stadig nordväst mötte oss vid bryggan. 9 m som skulle minska något under kvällen men fortsatt nordväst. Detta skulle visa sig stämma mycket bra.

Ut från bryggan i god tid för omväxlings skull. Fullt ställ och slör hela vägen till Hinsholmen. Väl på plats får vi upp den förväntade bana 7 (AKFAKDA). Skönt att slippa kryss ut i Saltholmshålet i dagens vind.

Vi har redan känt på kryssen litet och hissar/planar seglen nästan max och tycker nog att det stämmer ganska bra. Hyfsad fart i båten och inte så mycket kräng. Detta blir nog bra. Vi hinner t.o.m. köra ett par övningsstarter och klocka anlöpet till starten, som ju kommer att ske med halvvind idag.

2013-06-10, TrackJust i starten blir det väldigt trångt på linjen, precis som man skulle kunnat vänta sig med hela 10 båtar i samma start. Vi har planerat att komma bakifrån med fart och köra igenom hela gänget men vi bommar vårt eget klockade anlöp med fem sekunder och kommer därför en aning sent. Vi kommer inte igenom trots att de andra ligger ganska stilla i startögonblicket – de får upp farten innan vi hinner fram. Nästas sist iväg idag igen. Men vi plockar ett par båtar, i lä, på väg ut mot K. Det går bra. Runt K och kryss. Men vad nu? Det kränger och går inte alls så bra som förut. Vad har hänt? En snabbkontroll visar att våra viktigaste trimlinor för att plana seglen har glidit. Cunningam och uthal är inte alls där vi satte dem tidigare – linorna har helt enkelt glidit i avlastarna och vi försöker fixa men det visar sig att vi har för litet utväxling på grejerna i den hårda vinden. Vi kommer att kämpa med dessa hela resten av kvällen…

Nåja, vi får någorlunda hyfs på det men riktigt bra blir det aldrig. Senare, efter seglingen, inser vi också att fockens halshornstafs töjt sig under seglingen så mycket att vi aldrig fått rätt förliksspänning under kvällen men det har vi alltså inte insett ännu. Vi märker ju att vi inte riktigt hänger med som vi hade förväntat oss. Vi väljer däför att försöka segla smart väg och resonerar en liten stund om vägval och strömmar. Vi chansar på att gå ett långt andraslag på babord nästan ända upp till Lerholmen och tror att vi på det sättet ska vinna litet på de andra p.g.a. kvällens ström som sätter rätt bra söderut (och alltså borde vara sydvästlig i hålet där vi är). Det är möjligt att det är rätt vägval men nästa gång vi möter de andra är vi ändå rejält efter. Vi framhärdar dock i vår tro att högersidan är bäst och tar även nästa långa slag på denna sida ända upp till bôset vid Kråkeskären innan vi slår ut. Även denna gång tvingas vi inse att vi tappat multum på de andra.

Rundningen går fint men spinnakern kommer upp med en knut som hämtad ur en knopbok och vi fipplar en stund innan vi fått den på plats men sedan går det undan. Inledningsvis tar vi in ordentligt på framförvarande båtar men sedan är luckan konstant ett tag. På väg in i Salholmssundet går en skärgårdsbåt mellan oss och framförvarande båt (trots att hela havet ligger öppet bakom oss) och vi svär inledningsvis över detta tilltag. Ederna förbyts emellertid snart av jubel då vi kan köra ikapp svallvågorna och surfa in i hålet i nästan åtta knop. Genast plockar vi in flera båtlängder på framförvarande båtar.

Städad nertagning i god tid för nu blev det trångt plötsligt. Ny halvvind ut till K utan drama  följt av ny, kortare kryss. Genast blir det uppenbart att vårt vägval under förra kryssen inte hade ett skvatt att göra med att vi tappat. Vi tappar rent otroligt mycket nu (det är nu som tafsen till focken töjt sig) och det känns verkligen som vi är sist nu. Vi rundar ändå med viss kontakt till de framför vid D men är något osäkra på om vi ska sätta spinnakern nu eftersom det är ganska hård skärning och flera av båtarna framför inte satt. Vi väljer ändå att sätta och det funkar bra. I mål är vi sist i klungan och har bara tre båtar efter oss (långt efter).

Hemseglingen till Krossholmen blir lång i motvinden och nu ser vi problemet med focken. Samt inser att vi måste göra något åt tamparna som glider i avlastarna.

Resultatet blir 16:e plats av 18 deltagande båtar. Kasst. Vi måste ordna till trimmöjligheterna i båten till nästa segling om vi ska ha en chans. Det är en sak om vi skulle trimma fel. En helt annan att trimma tillbaka samma trim hela tiden – det ska inte behövas. Bättring!

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.