Skepparkannan 2013, segling 10

Äntligen blev det kappsegling för oss igen efter semesteruppehåll! Två seglingar har vi missat på höstserien p.g.a. semester och annat men nu fick vi äntligen segla.

Vi hade ju egentligen tänkt att höstsäsongen också skulle innebära båtbyte till Salonan men p.g.a. orsaker omnämnda i annat inlägg har vi valt att fortsätta med Expressen året ut.

2013-08-19, TrackKvällen bjöd på propagandaväder: 5-6 m/s och NV. Vi lämnade Krossholmen i god tid men hade litet småfix i båten så det tog sin tid att komma till startområdet. Väl där var det inte så mycket tid att vinka på så vi hann bara göra en runda ut på vattnet och kolla trim. Bana 7 kommer upp, som förväntat, (AKGFGAKDA – G ska passeras väster och söder om båda vägar).

Det är inte jättemånga båtar i vår start men med ett första ben som innebär något öppen bidevindsbog är det viktigt att få bra position och fri vind. Tyvärr har vi inte hunnit mäta upp ”startsträckor” utan måste chansa litet. Strax innan start ser det väldigt bra ut och vi ligger högt vid märket och har fritt i lä. Tyvärr inser vi att vi är alldeles för tidiga och måste ta en extra sväng och tappar massor med fart. Det innebär att vi släpper en större båt framför oss men vi lyckas ändå komma iväg bra is starten. Två båtar i lä kommer upp snabbt vid passagen av öarna i väst men vi lyckas rinna igenom och kommer iväg i fri vind i spåret rakt bakom den större båten. Upp till K är det bara åka och vi ligger och fintrimmar hela vägen för maxfart. Efter rundningen slår vi nästan direkt och ligger sedan på ett slag ända upp till Kråkeskären, hela tiden i fri vind och med häng på den större båten framför. De drar inte ifrån. Samtidigt kan vi konstatera att båtarna efter oss, som väljer att slå några gånger västerut, tappar ordentligt. Gött. Vi har så här långt fått exakt det spår vi vill ha och tror är rätt med hänsyn till skiften och strömmar.

Vi slår vid skrotet på Kråkeskärs västra udde och går nästan ända ner till Kuskär till lite över layline för F. Rundar F med en stooor båt innanför men det hela avlöper lugnt och städat. Vi sätter spinnakern och inser att vi måste gippa men hela manövern går mycket bra. Fint tryck och bra fart. Vi hänger med båtarna framför och håller undan för de bakom så länge vi har lagom skärning ner till Stångerholmen. Där börjar det platta till sig litet och vi hänger inte riktigt med längre. Efter seglingen summerar vi att det var här vi tappade bort kvällens segling: vi hängde inte riktigt med när det blev mindre skärning och måste nog i framtiden tänka på att skära litet mer på undanvindarna.

Resten av vår undanvind är ganska odramatisk. Vi kör om den större båten som rundade innanför oss vid F eftersom de kör utan spinnaker och rundar A som tredje båt men nu litet längre efter än vid F. Repris på förstabenet men nu något spetsigare. Den stora båten dônar om oss strax innan K och för en liten stund står vi nästan stilla i spegel- och skitvind. Återigen kan vi dock slå med fri vind på nästa ben och gör nästan repris på förra andrabenet upp till Stångerholmen. Slag och en bog ända fram till Lågerna och layline. Eftersom vi kommer in på babord och större båtar ur nästa startgrupp nu kommit ikapp vill vi ha marginal. Två båtar innanför i rundningen av D.

Vi sätter spinnakern direkt i rundningen men det strular ordentligt. Den kommer upp mer skruv, fastnar i liftens avlastare med resultatet att bommen brakar ner på däck. Därefter lossnar spinnakerfallet när vi ska reda ut trasslet och plötsligt ligger spinnakern framför oss i vattnet! Vi lyckas dock hissa upp den och tappar nog egentligen inget på just det, mer på själva trasslet.

Det blir en väldigt platt läns in mot mål där vi gippar ett par gånger innan vi inser att det är vår egen fartvind som spelar oss ett spratt. Även här är det tydligt att vi inte riktigt hänger med när det plattar ut.

I mål som 6:e båt men det känns som att vi borde kunna plocka ett bra resultat i kväll. Resultatet blir dock en besvikelse, vi blir bara femma av fjorton startande. En båt slår oss med mindre än en sekund! En båt som slår oss borde egentligen haft en DSQ eftersom de seglade genom ett förbjudet område men det krävs tydligen en protest för att det ska ske. Note to self: mer skärning på undanvindarna!

En mycket fin kväll var det. Solen hinner gå ner innan vi kommer tillbaka till Krossholmen men det är ändå ljumt.

Kvällen track är ungefärlig för trackern stängde av sig mitt i seglingen.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *