Skepparkannan 2, Reservdag

Lyxigt. En segling till i samma vecka!

Reservdagen för segling 2 som belv inställd p.g.a. för mycket vind seglades alltså torsdag 14/6. Prognosen talade om mycket vind, 8-11 m/s men strax innan avfärd blåste det bara ca. 7 vid tribunen. Vi gick ut och vinden pendlade kanske mellan 7 och 9 i byarna men inte mer. Under kvällen minskade sedan vinden gradvis. Rikting: VSV.

Vi gick ut och kände på litet grand och fick hyfsad gång. Plana segel och vi bar fullt ställ. Bana 5 (ABCABEA) visades upp och vi kunde konstatera att start vid lovartsmärket nog inte var att tänka på. Mitt på linjen alltså.

Track, 2012-06-14

Just i starten blåste det nog mest under hela kvällen så det blev bra fart i ”starthålet” på alla båtar. I vanlig ordning lyckades skepparen göra en medioker start och timade sista sträckan upp till linjen helt fel så vi kom iväg tre, fyra båtlängder efter täten och hamnade i helt hopplös skitvind. Således slag så fort det bara var möjligt för att komma upp i fri vind. Därefter gick det bättre. Vi hade kanske inte riktigt häng på de andra båtarna men gradvis jobbade vi oss in i matchen och segade ifatt och om ett par konkurrenter. Bra gång vid Rödskär placerade oss med ens framför nästan halva vår startgrupp. Olyckligtvis placerade det oss också på babords hals in mot märket och vi tvingades väja för en styrbordsbåt i sista ögonblicket. Eftersom vi precis låg upp märket själva togs ett slag och med ens var vi näst sist i startgruppen (syns inte på tracken eftersom det var så kort slag). Dålig planering eller otur?

Vi hade medvetet valt att vänta med att koppla spinnakern idag eftersom vi ville vara säkra på vinklarna vid sättning. Under sträckbogen upp till C hade vi gott om tid till det. Denna bog var bara åka med mellan 60 och 80 grader relativ vind. Alla körde lika fort. Bra sättning vid C och, ganska direkt, gipp in mot A. Här gick vi mycket bra och körde lika fort som betydligt snabbare båtar och ordentligt om de som valt att köra utan spinnaker idag.

I nedtagningen fastnar fallet och det tar litet tid innan vi får ner spinnakern som hänger bakom storen i vad som känns som en evighet men vi gör ändå en bra rundning. En båt rundar strax före oss men hamnar en bit ner i lä och framför. Ajdå. Men. På kryssen ut kör vi över och om! Spiff går helt fantastiskt bra. Vi håller betydligt bättre fart än någonsin tidigare och tar in ordentligt på båtarna framför.

Den här gången bestämmer vi oss för att inte komma in på babord mot märket och gör ett taktikslag vid Rödskär. Det visar sig vara betydelselöst för vi har inget som ligger i närheten vid rundningen. Ännu en odramatisk sträckbog upp till E där vi planerar en gippsättning för att kunna gippa senare under länsen i mål och få bättre skärning.

I sättningen kommer våra gamla synder vid rundningen av A ifatt oss. P.g.a. den struliga nedtagningen har spinnakern gått ner i säcken med något trassel så nu kommer den upp med ett ordentligt timglas. När vi sånär rett ur det lossnar skotets hake och plötsligt har vi 75 kvm flagga framför båten. I tumultet missuppfattar skepparen det hela och tror att skotet gått sönder. Spinnakern beordras alltså ner. Rakt i vattnet. Tvärstopp. Lärdom: Kolla alltid att spinnakern ligger rätt efter en nedtagning.

Det blir tyvärr ingen spinnaker in i mål. Vi diskuterar om vi ska sätta igen men hinner inte få i ordning grejerna innan det är för sent – vi är redan innanför Eskilsholmen och har passerat K så vi kör i mål med stor och fock.

Det kan naturligvis inte bli något bra resultat med en sådan miss. 8:a av 10 startande. Det skilde det bara 43 sekunder(!) mellan 5:e och 9:e plats. Med spinnakern uppe sista benet hade vi garanterat tagit femteplatsen. Surt att missa med så litet och på ett dumt misstag men skönt att känna att det är inom räckhåll!

Nu är det uppehåll över sommaren men till hösten är vi på gång!

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.