Skepparkanan 2013, Segling 3

Fin kväll men svaga vindar. Prognoserna diffade litet men mycket tydde ändå på att nuvarande NV skulle vrida till NO under kvällen.

Sen avfärd från Krossholmen så idag fick det definitivt bli motorgång för att hinna. Seglen uppe men de bara hängde. På plats bara 20 minuter före start så det blev inte så mycket förberedelser. Banan dröjer – har de månne bryderier om vädret? Till slut kommer bana 6 upp (ACEAGFGA)! Om det blir NO kommer det ju bara att bli halvvind!

2013-05-27, trackStarten går sådär. Vinden varierar väldigt mycket och ena stunden har vi bra tryck för att i nästa stå helt stilla. Svårt att tajma startskottet då. Det är halvvind men efter viss tvekan bestämmer vi oss för att inte hissa spinnakern i starten. Rätt beslut visar det sig – en båt hissar men har problem att bära. Ner till K är det bara åka och vi fastnar litet tråkigt i trafik och tappar en hel del.

Det blir en kort kryss upp till C där vi blir något osäkra på några grunds exakta position. Vi har kanske inte 100% fokus på båtfart där ett tag utan ägnar mer intresse åt sjökortet. Väl uppe vid märket blir vi lika osäkra på var 1-metraren ligger och tar ett extra säkerhetsslag. Så här långt har vi inte gjort så bra ifrån oss…

Rundning och spinnaker. För ovanlighetens skull ligger alla grejer rätt så det är bara att hissa och vi åker söderöver med vass skärning. Halvvind men det mesta är fartvind. Vinden lättar en aning och vi börjar tro på utlovat vrid och gissar på avkortad bana. Såhär långt är det ingen som riktigt ryckt iväg och fältet är hyfsat samlat. Det blir gipp strax innan E och vi kan konstatera att strömmen idag inte är nådig. Vi formligen forsar söderut och får faktiskt problem att hålla upp mot A. Båtarna framför oss kan inte hålla höjden utan är halvvägs ner mot Fiskebäck. De river och kör in på bidevind. Vi planerar att göra samma men då, i höjd med Eskilsholmen kommer det plötsligt mer vind och nu är den nordlig. Snabbt ner med tyget men det blir litet rörigt så vi stannar upp och blir grundligt omkörda av en Smaragd som gör det hela betydligt snyggare.

Inne vid A blir det trångt och en båt framför oss försöker snika sig mellan bojen och en styrbordbåt och slår snålt framför. Styrbordsbåten måste hålla upp med klarar att hålla undan men det räcker inte för den andra båten ändå – de tar nästan med sig märket! Vi har fullt upp och tänker faktiskt inte på att protestera då båten inte rundar om eller gör en 360. Inte heller styrbordsbåten protesterar (vilket vi var säkra på att den gjort men vi hade fokus på annat håll).

Ut på en lång kryss mot Rivö där vinden åter är på NV. Nu går vi stundtals riktigt bra. Ända tills vi gör det klassiska misstaget att gå förbi udden på Rivö huvud går vi ikapp framförvarande båtar och håller snabbare båtar från följande start efter oss. Vid huvudet inser vi att vi gjort bort oss igen (man ska inte vara här i lätt väder) och tappar. Vi slår direkt när vi fattar vad som hänt och tar oss ändå ur det någorlunda hyfsat.

Rundar i bra tryck och hivar upp nylonet. Vi går bra men ser ju att båtarna bakom kommer närmare hela tiden. Det verkar som att vinden fyller i bakifrån för vi närmar oss de framför. Vi ser dock hur Smaragden som körde om oss tidigare nu ligger hela havet framför. Hur gick det till? Vi konstaterar också att fältet idag är väldigt samlat – alla båtar ligger inom en sträcka av några hundra meter. Intressant resultatlista idag alltså.

Vi tror nog själva att det gått hyfsat bra idag men resultatet blir litet nedslående: 7 av 16 men då var det två DSQ och en DNF. De som blivit diskade har missat att runda G, en på utväg och en på inväg. Båten som närapå plockade bort A är inte diskad och slår oss. Hmmm. Vi får ta och leta fram protestflaggan. En båt som vi trodde vi slagit visar sig ha fel SRS-tal och ska ha en hundradel lägre, så då slog de oss också – med 4 sekunder! Så tajt var det. Alla båtar i mål inom 20 minuter…

Nu blir det paus för oss en vecka eftersom vi är upptagna med annat nästa gång. Får ta nya tag till segling 5.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.