Team Spiff

Om en segelbåt på västkusten.

Utförda förbättringsarbeten

Arbeten på Spiff V, Salona 33, SWE 2

2023

Punkter inom parentes pågår eller är planerade.

  • AIS. Något verkade skumt med vår AIS som försvann från NMEA-nätet under kortare perioder. Det visade sig vara så simpelt som att AIS:en var inställd på att skicka data på bussen var 10:e sekund… Nu är det nedskruvat till varannan.
  • (Akterstag. En kaskad till för bättre utväxling ska utprovas. Betyder faktiskt att alla nuvarande kaskader behöver göras om.)
  • Akterstagslatta. Vi köpte Seldens ”medium” som nu är monterad men tyvärr fick vi linan mellan lattan och akterstaget för lång. Är nu åtgärdat, kanske kortar vi linan ännu mer nästa år.
  • (Ankarbox i fören. Visar sig fortfarande läcka in vatten i förpiken om det kommer mycket vatten uppifrån. Detta har varit ett återkommande problem som vi inte lyckats lösa trots flera försök nu. Det får bli en total genomgång av utrymmet. Igen.)
  • (Dekorrutor på överbyggnad. Båten hade limmade sidorutor på överbyggnaden. Dessa bestod av en lång plexiruta på varje sida. Bakom denna sitter två öppningsbara ventiler. Mellan och bakom dessa sitter plexiglasskivor som bara är dekor. Dessa dekorer har lossat och måste monteras om på något vis. Just nu ser det fult ut men andra saker har haft högre prioritet. Kanske tar vi helt enkelt bort det gamla limmet ersätter med dekaler istället.)
  • Drevbälg. Borde bytts för tre(!) år sedan men nu är det gjort. Bytt av Öckerö Marinmotor i början av oktober. Samtidigt renoverades impellerpumpen som hade börjat läcka.
  • (Ledljus i kabinen. Lampor som kan vara på under nattsegling för att ge ledljus. Det lutar åt LED-lister som monteras under bänkfronterna i salongen.)
  • (Roder. Nu har det en profil som ligger nära NACA 0018 i överkant, smalnar av till 0015 på mitten och till 0012 längst ner. Avsikten var att komma till 0018 hela vägen men tiden räckte inte till. I år heller. Får bli nytt tag nästa år.)
  • (Rutor. Ska limmas. Eller bytas helt.)
  • (Sittbrunnskapell.)
  • (Skrovrutor. Det sitter tre rutor i skrovet på varje sida (men en av dem är en dummy, den på toaletten). Alla rutorna utom den på toa har börjat få mikrosprickor och ett par har börjat släppa. Behöver troligen bytas.)
  • (Storsegelkapell. Dragkjedjan gick under höstsäsongen så det behövs ett nytt. Inlämnat på Lundh Sails.)
  • (Värmaren. Den har inte fungerat OK på några år nu. Den tänder och går en stund men om den stänger av på termostat går den aldrig igång igen. Den monterades ut 2021 och ligger nu hemma i förrådet i delar för översyn. Ny värmare är inköpt och håller på att monteras i akterstuven. Jobbet blev nästan klart under säsongen så långt att värmaren är provkörd men bättre avgasslang och en luftslang till luften som ska värmas behövs. Den gamla ska skickas på reparation och finnas som reserv.)

Nästaårslistan. Saker som vi vill göra men som vi inte tror att vi hinner/kan/vill/har råd med just nu.

  • Akterstag. Framdraget till rorsmans plats med dubbelkommando. Hade varit trevligt men har mycket låg prioritet.
  • Akterstuvlucka. Denna lucka ska monteras med nya gångjärn så att den kan öppnas också när man seglar (omöjligt idag). Vi fick en ny lucka från varvet och ”ska bara” montera.
  • Batteribyte. Det ska nog bli en helt ny batteribank med litiumbatterier. I denna operation åker också det separata startbatteriet, nuvarande batteriladdare och batteriseparator ut. Just nu planeras detta till långt i framtiden eftersom batterierna ändå byttes till AGM våren 19.
  • Extra navigationsinstrument. Idag har vi två, hade varit bra med ett till även om autopiloten har sitt eget. Blir detta av ska det i så fall sitta där plottern sitter idag. Plottern får då flytta litet på sig. Detta har extremt låg prioritet nu när autopiloten är monterad och har ett eget instrument. Däremot kan flyttning av plotter snart bli aktuellt då nuvarande börjat visa oroväckande ålderstecken.
  • Gasskåp. Det finns en idé på att bygga om gasskåpet en aning så att man kan stuva en extra flaska bredvid den inkopplade. Utrymmet finns men nuvarande skåp är för litet. Problemet kan visa sig vara att luckan sitter på fel ställe.
  • Gennaker. På rulle. Ja tack.
  • Kompass. Flytta från skott till över nedgångslucka.
  • Kutterstag. Faller just nu på att skottet mellan ankarbox och förpik inte håller för den belastningen och att förstärka det kräver att hela förpiken rivs. Igen. Alltså väldigt låg prioritet.
  • Köl. Behöver snart slipas och epoxibehandlas. Original från varvet har fungerat helt OK men det börjar dyka upp rostfläckar som när som helst kommer att behöva tas om hand. Under sommaren 2020 parkerade vi ovetandes en natt på dybotten, detta har nu gett oss massor av repor i bulben och dessutom hade vi en rejäl grundkänning på en Slörensegling 2021 som gav fler repor på undersidan. Ytterligare en ordentlig närkontakt 2022 med en sten slog bort allt spackel på framkant bulb.
  • Livflotte. Väldigt, väldigt, väldigt låg prioritet.
  • Navbordsunderskåp. Fanera, kanta och lacka om luckan så den bli liknande den i pentryt.
  • Plotter. Flytta något mot babord, dit kompassen sitter idag. Betyder att kompassen måste flyttas och hålen plastas igen. Blä. Dessutom börjar det bli dags att överväga byte till nyare då den nuvarande börjat uppvisa oroväckande tendenser till att vilja haverera. Helst hade vi velat byta märke från B&G då i samband med detta byte då de envisas med att inte tillåta styrning av andra autopiloter än sin egen och alla hack som löser detta känns för jobbiga. Vi hade nästan bestämt oss för en Raymarine Axiom med extra manöverpanel men har blivit osäkra på om den får plats på ”djupet”, det är ont om plats bakom. Mer noggrann mätning kommer att behövas.
  • Roder. Fortsätt spacklingsjobbet för att få en bra profil.
  • Salongsbord. Här undrar man ju bara hur de tänkte på varvet. I 34:an och 35:an sitter ett riktigt träbord med djupt stuvfack. I 33:an sitter ett bord med bara ett litet mesigt, grunt stuvfack och ett stort rostfritt underrede. Man kunde hävda att man ville spara vikt men 33:ans underrede väger mer än 35:ans bord. Klantigt. Nytt bord behövs. Det blir att kapa underredet och bygga ny mittdel. Oj, vad detta fick låg prioritet.
  • Sittbrunnsdurk. Ny durk i kork eller teak. I vår båt är durken helt ren och i GRP. Tanken var redan från början att vi skulle komplettera detta efter några år med en kork- eller teakdurk. Detta har dock väldigt låg prioritet men nu har det dykt upp nya möjligheter så kanske att det faktiskt händer.
  • Sittbrunnsluckor. Dessa behöver någon form av stopp eller dämpning. Bäst hade varit att få på gasfjädrar men det är litet lurt att få plats.
  • Skotvagn för storskot. Göra om arrangemanget för reglering i sidled. Idag sitter råttorna på vagnen och det blir fel vinkel om rorsman ska justera själv. Här vill vi ha råttan på sittbrunnssidan istället och mer utväxling. Extremt låg prioritet och nu har vi börjat gilla nuvarande arrangemang. Man vänjer sig visst.
  • Skåpluckor till pentry- och navbordsunderskåp. På pentrysidan byggde vi om luckan i samband med ombyggnaden 2016 men på navbordssidan har den gamla vitmålade luckan fått sitta kvar. Nu ska även den uppgraderas till mahogny. Samtidigt ska luckan i pentryskåpet kapas an aning då den blev litet för lång då det begav sig.
  • Stormfock. Ja tack. Helst på kutterstag. Oj, vad vi behöver bygga om båten för det…
  • Toaskåp. Skåpet under handfatet på toaletten var tidigare helt oanvändbart eftersom alla slangar hade dragits rakt igenom. Nu har vi gjort om slangdragningarna men inredning saknas.
  • Vatten. Det är en tank på 100 l i båten. Alldeles för lite för semester, det skulle behövas lika mycket till. Att bara stoppa i en tank till är inte aktuellt, vi vill kunna bestämma om den ska fyllas eller ej och kunna tömma dem separat. Trickigt…
  • Vinchar. I broschyren från varvet kan man tydligt se att man specat Harken 46:or på genuavincharna. På alla båtar jag sett, inklusive vår, sitter Lewmar 40:or vilket är för klent. Lewmar 45:or eller Harken 46:or behövs men det är svårt att motivera ett byte. Ett byte skulle också innebära att de nuvarande 40:orna får flytta upp på rufftaket där det nu sitter 30:or.
  • Ny båt? Tittar man på listan är det kanske billigare att byta…

2022

  • Dieselförfilter. Helt nytt filter av virveltyp där man lätt kan byta filterinsatsen uppifrån och tömma ut eventuellt vatten i botten.
  • Segel. Nytt krysställ, stor och fock, från Lundh Sails i (mörk) grå aramid.
  • Sprayhood. Reparerad och nya rutor. Gjort hos kapellmakare.

2021

  • Barbehauls. Eller infockers. Ett nytt beslag monterades på rufftaket 2020, nya avlastare och linor på plats 2021. Nu fungerar det som det var tänkt men kan behöva justeras. OK för nu.
  • Batteriladdare. Har fått en ny plats men fortfarande i utrymmet bakom toatanken. Istället har vi tagit upp en inspektionslucka, se nedan.
  • Fjärrkontroll till autopilot. Raymarines fjärr med tillbehör inköptes på Black Friday. Monterad, testad och utprovad. Funkar.
  • Gasskåp. Har fått ett nytt golv som gör att det dränerar bättre. Tidigare hade det en gummimatta som tätade mot gasflaskan så vatten och gas hade svårt att nå länsen(!)
  • Inspektionslucka till dolt utrymme bakom toatank. Detta utrymme har ställt till det litet för oss eftersom toatanken är så stor att man inte kan se in i utrymmet som är bakom den. Där inne sitter batteriladdare och, tidigare, värmaren. Nu har värmaren åkt ur men laddaren blev kvar. Därför tog vi upp en inspektionslucka från toaletten in i detta utrymme.
  • Kick. Det visade sig att rodkickens fäste på bommen flyttat sig ca 15 cm akterut. Detta har troligen skett någon gång under förra säsongen utan att vi noterat det, kanske t.o.m. tidigare. I praktiken innebar det att det inte gick att släppa på kicken – alls – det förklarar en hel del underliga trimproblem vi upplevt. Man undrar ibland över saker man inte noterar… Nu är beslaget flyttat till ursprunglig position och bättre fixerat.
  • Kylbox. Har fått ett golv som tillåter kylan att fördela sig bättre.
  • Livboj. Ny – i år igen. Solen hade ätit upp den gamla – igen.
  • Navbordsunderskåpet har – äntligen – fått ett nytt lucklås, Mobella Novibra, samma som alla andra luckor i salongen.
  • NMEA på WiFi. Vår B&G GoFree pajade under 2016. Istället har nu en enkel WiFi-router installerats som ger exakt samma funktionalitet.
  • Nödljus till livboj. Nytt. Det gamla funkade i höstas men har lagt av under vintern.
  • Nödroderbrunn. Luckan, som bara satt med träskruv, satt delvis löst. Nu har vi epoxilimmat två M6-muttrar i plasten och kan dra med maskinskruv. Sitter bra. Hade egentligen velat ha M8 men hade lämpliga M6-skruv så det fick bli det.
  • Pentrypump. Plötsligt, två dagar före semestern, började pumpen från vattentanken att leverera luftblandat vatten. Expertis dömde ut den så vi köpte en ny. Det blev bättre men inte helt bra. Felsökning under semestern visade att rörkopplingarna i sugledningen läckte in luft. Nu har vi bytt till slang och det fungerar perfekt. Således har vi en pump över…
  • Roder. Plockat loss och kollat lager. Det visade sig att nedre lagret skurit så illa att det splittrades när vi skulle försöka ta loss det. Rodret hade dessutom spruckit och var fullt med vatten. Rodret är nu hjälpligt torkat och ihopplastat men tyvärr hann vi inte med att göra den perfekta profilen vi ville ha. Blir vinterjobb…
  • Rutor i överbyggnad. Efter sju sorger och åtta bedrövelser är nu nya fina rutor på plats. De nya rutorna är delade i två på varje sida och skruvade. I år är de provisoriskt ditsatta helt utan lim, bara med isoleringslister och skruv. Anledningen till detta är att vi inte kunde vänta längre utan ville få båten klar att använda. De ska bort igen i höst och göras om med spacklad kant och limmas. Det kommer kanske att läcka litet i sommar men de första regnen har inte lyckats ta sig in.
  • Skotpunkt för fock, babord. Här blev det fel i vinkelmätningen och skotet låg an mot råttan till justeringen av skotpunkt och pillade upp den. En ny linledare är nu på plats.
  • Solceller. De gamla på 25W styck duger men visade sig ha gått sönder i kontakterna, nu omlödda.
  • Spinnakerskot. Nya.
  • Toatank. Den åkte ut så vi kunde serva grejerna som satt bakom. Sedan tillbaka. När vi ändå hade ute hela skiten (hö-hö) bytte vi alla slangar och kranen.Värmaren åkte ut permanent och ska få annan plats.
  • Toaskåp. I och med bytet att kranar och slangar till toatanken blev det litet bättre plats i skåpet. Nu ska det byggas om så det går att använda till annat än bara luft?

2020

  • Avgasslang. Behövde justeras eftersom räddningsstegen monterad 2019 inkräktade på dess tidigare territorium och den därmed petade på autopilotsmotorn på ett dumt sätt. Dessutom visade den sig läcka avgaser och vatten in i stuvutrymmet vilket var dåligt. Bytt och monterad med två 90-graderskrökar, i rostfritt från Ferrita, för att passa bättre.
  • Barbehauls, delmoment. Ett beslag monterades på rufftaket för detta. Återstår utprovning av manöverlinor.
  • Extra fotstöd i sittbrunnen för rorsman. Två korta teaklister har monterats närmare midskeppslinjen än de ingjutna i durken.
  • Hårdvindsspinnaker. En något mindre spinnare har köpts in, ordentligt gammal och begagnad men billig. Efter att ha inspekterat den tror vi den kommer att funka också i riktigt lätt vind eftersom den är både mindre och lätt. Vi hann bara testa ett par gånger under säsongen men ser fram emot fler tillfällen under nästa.
  • Pushpits. Båda gick sönder i vinterstormarna 19/20 och behövde repareras. Nu har de fått insvetsad mutter istället för bult och större fotplatta i främre fäste.
  • Salongsbord. P.g.a. hård vind vid avmastningen 2019 gick ena bordsskivan sönder och behövde repareras.
  • Skotpunkt för fock. Flytande skotpunkt monterades 2019 men skotråttorna från Seldén gick sönder första gången vi skulle använda dem! Nu har nya råttor från Barton monterats.
  • Utflyttad skotpunkt för fock. När det öppnar litet vill man kunna skota focken längre fram och ute i relingen. För detta har vi nu monterat nya padeyes en meter framför mittknapen. Har testats under semestern och verkar funka.
  • Väskor till spinnakerskot och furlexlina. Fina påsar i kapelltyg att hänga på mantåget.

2019

  • Akterstag. Ny skotråtta eftersom den gamla från Seldén hade nötts ner av linan. Den nya är från Harken och har ett metallskydd för att inte råka ut för samma slitage. Nu går det att släppa akterstaget med en hand!
  • Batterier. De nödinköpta batterierna från 2017 tog slut väldigt fort, troligen beroende på att de laddats sönder under alltför många och långa hamnbesök med inkopplad el. Nu är det tre nya 100-Ah:s AGM-batterier från Vetus (2 förbrukare och ett motor) installerade.
  • Handfat på toaletten. Bänk och skåp på toa är helgjutet i ett stycke GRP, vilket inkluderade handfatet. Eftersom själva skålen fått små sprickor och såg litet allmänt ledsen ut är den nu bytt till en rostfri.
  • Lampa över kartbord. Riktad och omkopplingsbar mellan vitt och rött ljus. Köpt från Båtsystem.
  • Läslampor i kabinerna. Två i förpiken och en i akterkabinen, alla dimbara med USB-uttag för telefonladdning. Dessutom mindre läslampor i salongen, också med USB-uttag. Inköpt från Båtsystem.
  • Propeller. Ny trebladig från Flex-o-Fold som visat sig vara flera snäpp bättre än vår tidigare tvåbladiga Gori. Den ger högre toppfart i lugnt väder och betydligt bättre bett när det är jobbigt. Dessutom bättre stopp när man vill bromsa.
  • Räddningsstege. En ny stege infälld som en byrålåda i akterspegeln som därmed alltid finns tillgänglig, även från vattnet om man trillat i. Den gamla ”badstegen” har vi kvar och kommer att fortsätta använda som just badstege när man vill bada eftersom den är bekvämare att gå på och går djupare ner i vattnet. Som bonus blev det också ett handtag på akterspegeln så man kan hålla sig i något när man vill upp.
  • Solkapell. Nytt kapell att användas som solskydd över sittbrunnen. Vitt.
  • Storskot. Ny skotråtta. Samma sak som för akterstaget, samma byte. Oändligt mycket bättre.

2018

  • Autopilot. En riktig på hjärtstocken. En Raymarine Evo-200 Linear inköptes 2017 men montering blev uppskjuten till 2018 p.g.a. sjukdom. Den är nu på plats och har gjort en förtjänstfull insats hela sommaren.
  • Avbärarlist. En rostfri list monterades strax under relingen så nu är båten två cm bredare…
  • Barbehauls. Eller infockers. Vi har fortsatt med försöken från tidigare år med mindre modifieringar, fortfarande inte nöjda. Nya försök följer.
  • Batterimonitor. Original är bara en voltmeter. Monterades under senhösten efter att båten tagits upp.
  • Fockskotning med flytande travare. I original hade vår båt skotskena med pinne-i-hål-justering, flytande skotpunkter erbjöds bara ihop med ett större uppgraderingspaket som vi inte ville ha så vi tänkte oss göra detta själva. Monterade inför Öckerö Shorthanded.
  • Kylbox. Hela pentryt åkte ut och den gamla kylboxen sågades ut. Nu sitter där en ny platsbyggd box med ett nytt vattenkylt aggregat. Det gamla aggregatet satt monterat under spisen men det nya sitter nu under soffan framför pentryt där utloppet till diskhon sitter På så vis fick vi ett helt nytt stuvfack under där alla kastruller mm. går in. Dessutom trixade vi till en kryddhylla bakom spisen när vi ändå hade öppnat hela inredningen. I samband med hela jättejobbet byttes också toppskivan till pentry till kompaktlaminat och det monterades en dubbel diskho istället för den singelho som satt där förut. Nya boxen blev tyvärr inte större eftersom isoleringan tog större plats, den gamla visade sig  ha nästan ingen isolering alls.
  • Roder. Rodret var för smalt och förlängdes därför våren 2017. Tyärr var det så illa kallt och uselt väder så arbetet blev inte helt klart. Därför har vi till 2018 spacklat upp rodret litet bättre. Fortfarande hann vi inte göra allt helt klart av precis samma skäl som 2017 – illa kall vår – men det är otroligt mycket bättre än i fjol. Fin profil ska spacklas, fortsättning följer…
  • Slitlister vid knapar. De som varvet monterat som origianl kan bara benämnas som löjliga. Nya, rejäla är nu monterade. Varvets skräp kunde vi kapa och använda på relingens teaklist istället.
  • Solcellsladdregulator. Ny MPPT-regulator monterad som ersätter tidigare PWM-regulator.
  • Spinnakerbomskena. Nya fästen för låsning av linan till skenan för spinnakerbommen på masten. Selden original är bara en knap. Nu har vi monterat två råttor istället.

2017

  • Barbehauls. Eller infockers. Vi gjorde ännu ett försök i år med ett annat system som var en hybrid mellan 2015/16 års tester och det som varvsmonteras. Detta fungerade hyfsat men behöver förbättras. Nytt försök provas -18.
  • Batterier. Förbrukarbatterierna tog helt slut första dagen på semestern! Det blev att panikinköpa två nya och p.g.a. begränsat urval har vi nu två täta blyackar, ett 100A och ett 95A, inte idealiskt men det får duga till Den Stora Ombyggnaden.
  • Förpik. Inläckande vatten. Det fanns en felkonstruktion i ankarboxen som gjorde att det kom in vatten inuti skottet mellan ankarbox och förpik. Insidan var klädd med ett snyggt fanér som hade ruttnat av inläckande vatten. Läckaget uppstod i den plastade trumman i ankarboxen för vattenpåfyllningsslangen som kunde få vatten i sig uppifrån. Det hela åtgärdades genom att flytta trumman och bygga om inne i förpiken.
  • Lucklås. Samtliga lucklås till skåpen över pentry och bakom sofforna i salongen har bytts ut till ”Novibra” från Mobella.
  • Roder. Rodret var för smalt och har förstorats så att det blivit ca. 5 cm bredare i längsriktningen.
  • VHF-strul. Under säsongen 2016 blev det uppenbart att vi hade ett problem med vår VHF-installation. Det visade sig vara den varvsinstallerade koaxilakablen som inte var OK.

2016

  • Barbehauls. Eller infockers. Vi har provat olika arrangemang men inget har fungerat tillfredsställande. Detta år körde vi vidare med ett system som utprovades under hösten 2015. Det fungerade hyfsat bra men slutade tyvärr med att hela skiten gick i atomer under Öckerö Shorthanded då det visade sig att kraftfördelningen blev litet tokig. Nytt försök 2017.
  • Fock. Ny 110-procentare från UK. Något högre skuren för att funka ihop med infockers.
  • Mastkrage. Det blev en ny inklädning av masten invändigt eftersom den gamla givit upp. Tills vidare har vi löst övergången mellan rufftak och mast men senare ska vi försöka få till så vi kan isolera masten vår och höst.
  • Pentryskåp. Nya låd- och skåpfronter. De nya är i mahognyfaner.
  • Toatank. Behövde tyvärr bytas då gamla tanken läckte lukt. Det blev en rostfri som bättre utnyttjar utrymmet där den sitter och samtidigt monterades batteriladdaren om och en ny värmare installerades i samma utrymme. Nya tanken är på 110 liter (mot 40 för den gamla).
  • Värmare. 4 kW och lika många utblås. Monterad av montör. Se ”toatank” ovan. Fungerade felfritt fram till hösten då den, såklart, pajade. Nytt försök nästa år.

2015

  • AIS. En Alltek Marine AMEC Camino 108 med AMEC CUBO 161 antennsplitter.
  • Autopilot inkopplad på NMEA. Blev inte gjort förra året eftersom omvandlare mellan NMEA 0183 och 2000 saknades.
  • Gummijolle. Vi fick en i födelsedagspresent (till alla tre)! Själva jollen är så stor att den enda möjliga stuvplatsen visa sig vara på luckgaranget (ej uppblåst). Resten av grejerna går ner i akterstuven.
  • Lister bakom salongssoffornas ryggstöd. Här finns ett mycket bra stuvutrymme som tidigare inte kunde utnyttjas eftersom allting ramlade ner när båten kränger. En list på vardera sidan gjorde underverk. Ska (bara) pluggas i skruvhålen också.
  • Pentryskåp. Har byggts om från bara en lucka med en hylla till en lucka längst ned med två lådor över. Dessutom nya låsbeslag som låser själv när man stänger (Novibra från Onmar). Lådorna blev klara och har funkat mycket bra men det måste fixas nya fronter som bara blev provisoriska. Blir nästa år.
  • Pulpit. Främre fästena för pulpitgrindarna lossnade! Dessa har plastats fast. Igen. Verkar hålla nu.
  • Spinnakerstrumpa. Från Lundh.

2014

  • Autopilot Raymarine ST2000+. Detta är ett provisoriskt montage eftersom ST2000 egentligen är för liten men vi hade en sådan liggande och den fungerar helt OK när vi kör maskin och seglar bidevind.
  • B&G GoFree. Nu kan vi ta ut NMEA-data via WiFi och köra plottern på vår surfplatta.
  • Batteriombyggnad. Befintligt start- och förbrukarbatteri, som är identiska, kopplades ihop och ett nytt startbatteri inköptes. Dessutom flyttades batterierna inåt och framåt i båten för att få bättre viktfördelning.
  • Code 0/1. Polyester/Laminat. UK Syversen.
  • Datorinterface till NMEA-bussen. Även om vi har bussen via WiFi ville vi gärna ha en USB-kontakt också.
  • Elkontakter. Fler 12V kontakter inne i båten. Två nya i anslutning till elcentralen.
  • Krok i salongstaket. För att kunna hänga upp t.ex. en fotogenlampa i salongen.
  • Logg- och lodgivare. B&G originalgivare var en Arimar logg- och lodkombigivare som varvet slentrianmässigt monterade i det hål där man normalt monterade Nexus loggivare. Det blev inte bra eftersom lodet då kom för nära kölen och dessutom hade vidare mätkon än Nexus lodgivare som man dessutom normalt monterade längre ut. Alltså hade vi ett djup på instrumentet på 1,3 meter större delen av sommaren, d.v.s. djupet till bulben. Nu har vi två givare med loggen i gamla hålet och lodet i ett nytt hål långt fram i fören. Även de nya givarna är från Arimar.
  • Luckor. Tillverkat extraluckor i plywood som kan knytas fast om det blir riktigt dåligt väder. Krav i vissa havskappseglingar.
  • Peke. Specialbyggt för båten av ”Båtfixaren” med code- och gennakerfäste samt stävstege.
  • Reservlanternor. Införskaffades inför Bohusracet. Permanenta fästen på pulpit och pushpit men man måste skruva dit ett snäppfäste innan lanternan kan monteras.
  • Sittbrunnsbord. Epoxiföreglat och lackat högblankt för att se snyggt ut i några år till. Dessutom har vi sytt ett överdrag i kapellväv med fickor för sjökort, läsplatta och flaskhållare.
  • Sittbrunnskapell. Vi har sytt ett enklare kapell av modell tält fast med bakdel som gör att det blir (nästan) heltätt. Vi har bara provat kapellet en gång och konstaterat att vi behöver ha bättre fästanorndingar i nederkant om det ska fungera i blåst. Blir nästa år…
  • Solpaneler. Två mindre paneler (25 W) och regulator främst för användning när båten ligger i hamn. Dessa hängs i mantåget på aktern och kopplas in via vattentäta kontakter vid motorpanelen. Detta montage funkar att ha uppe också när vi seglar.
  • Storskotsskena. Denna var felaktigt monterad från varvet och måste upp på distanser så att vatten kan rinna under.
  • Styrbords sittbrunnsstuv. Ny inredningslösning för fast sidovägg. Originallösning från varvet medger för dålig åtkomlighet och byggdes om. Den var nödvändig att riva för att komma åt att montera bort storskotsskenan. Dessutom var det löjligt svårt att komma åt varmvattenberedaren.
  • Varmvattenberedaren. Bytt 240V-inkopplingen från fast montage till en vridkontakt så den går att stänga av. Helt nödvändigt på vintern om man vill kunna koppla in 240V i båten (annars löser överhettningsskyddet på beredaren och det är inte roligt).

2013

  • Köpte båten. Sedan hann vi inget mer…

2 svar på “Utförda förbättringsarbeten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.