Utförda förbättringsarbeten

Arbeten på Spiff V, Salona 33, S 2

2018

Punkter inom parantes pågår eller är planerade.

  • Autopilot. En riktig på hjärtstocken. En Raymarine Evo-200 Linear inköptes 2017 men montering blev uppskjuten till 2018 p.g.a. sjukdom. Den är nu på plats men vi väntar på specialbultar till monteringen.
  • (Barbehauls. Eller infockers. Ännu ett nytt försök med andra fästen i år. Även detta lider av att vi har en uppenbar brist på fästmöjligheter för avlastare.)
  • Kylbox. Hela pentryt åkte ut och den gamla kylboxen sågades ut. Nu sitter där en ny platsbyggd box med ett nytt vattenkylt aggregat. Det gamla aggregatet satter monterat under spisen men det nya sitter nu under soffan framför pentryt där utloppet till diskhon sitter. I samband med detta byttes också toppskivan till kompaktlaminat och det monterades en dubbel diskho istället för den singelho som satt där förut. Nya boxen blev tyvärr inte större eftersom isoleringan tog större plats (den gamla visade sig  ha nästan ingen isolering alls) men vi fick massor av nya stuvutrymmen under och bakom spisen.
  • (Lampa över kartbord. Riktad och helst omkopplingsbar mellan vitt och rött ljus. Har inte hittat någon bra trots idogt sökande.)
  • (Läslampor i kabinerna. Det ska bli två i förpiken och en i akterkabinen. Hoppas vi att vi hinner i år för det blev inte förra året heller.)
  • (NMEA på WiFi. Vår B&G GoFree pajade under 2016. Istället kommer en enkel WiFi-router installeras som kommer att ge exakt samma funktionalitet. Problemet är att det är väldigt trångt i skåpet den ska sitta i.)
  • Roder. Rodret var för smalt och förlängdes därför våren 2017. Tyärr var det så illa kallt och uselt väder så arbetet blev inte helt klart. Därför har vi till 2018 spackla upp rodret litet bättee. Fortfarande hann vi inte göra allt helt klart av precis samma skäl som 2017 – illa kall vår – men det är betydligt bättre än i fjol. Fortsättning följer…
  • (Räddningsstege. Idag har vi en ”badstege” som man skruvar på plats när man ska bada. Den kan inte sitta uppe när man seglar för den släpar i vattnet. Istället finns en utdragbar repstege som alla vet inte fungerar i skarpt läge, dessutom har den pajat. Vi har en plan på omsvetsad pushpit som i så fall kommer att få en inbyggd stege. Risken är stor att detta ramlar över på 2019.)
  • (Sittbrunnskapell. Nya fästen.)
  • (Spinnakerbomskena. Nya fästen för låsning av linan till skenan för spinnakerbommen på masten. Selden original är bara en knap. Ska montera råttor istället. Nu är allt inköpt och väntar på rätt tillfälle.)
  • (Spinnakerfall. Ett till, helst med utväxling för Code. Detta kan inte helt genomföras innan vi har fler avlastare.)

Nästaårslistan. Saker som vi vill göra men som vi inte tror att vi hinner/kan/vill/har råd med just nu.

  • Akterstag. Mer utväxling och framdraget till rorsmans plats med dubbelkommando. Behövs men har låg prioritet.
  • Akterstuvlucka. Denna lucka ska monteras med nya gångjärn så att den kan öppnas också när man seglar (omöjligt idag). Vi har fått en ny lucka från varvet och ”ska bara” montera.
  • Avlastare på rufftak. Fler avlastare och råttor. Vi har redan för få och fler linor kommer det att bli. Detta är uppskjutet beroende på att det är oklart hur grejerna sitter i rufftaket. Måste redas ut först. Helst vill vi ha fyra nya avlastare, två på varje sida. Vi har åtta idag, 4+4, behöver 6+6.
  • Batteribyte. Det ska nog bli en helt ny batteribank med litiumbatterier. I denna operation åker också det separata startbatteriet, nuvarande batteriladdare och batteriseparator ut. Just nu planeras detta till vintern 18/19 men inget är bestämt ännu.
  • Extra navigationsinstrument. Idag har vi två, hade varit bra med ett till, särskilt om det blir autopilot. Detta ska i så fall sitta där plottern sitter idag. Plottern får då flytta litet på sig. Detta har mycket lägre prioritet nu när autopilotenär monterad och har ett eget instrument.
  • Fockskotning med flytade skotpunkt. Saknar vi idag. Låg prioritet.
  • Gennaker. På rulle.
  • Kompass. Flytta från skott till över nedgångslucka.
  • Ledljus i kabinen. Lampor som kan vara på under nattsegling för att ge ledljus.
  • Livflotte. Väldigt låg prioritet.
  • Navbordsskåp. Göra samma operation i detta skåp som under pentryt, d.v.s. lucka under och låda över. Här blir det en låda över en lucka. Jättelåg prioritet.
  • Plotter. Flytta något mot babord, dit kompassen sitter idag. Betyder att kompassen måste flyttas och hålen plastas igen. Blä. Dessutom börjar det bli dags att överväga byte till nyare då den nuvarande börjat uppvisa oroväckande tendenser till att vilja haverera.
  • Salongsbord. Här undrar man ju bara hur de tänkte på varvet. I 34:an och 35:an sitter ett riktigt bord med djupt stuvfack. I 33:an sitter ett bord med bara ett litet mesigt, grunt stuvfack och ett stort rostfritt underrede. Man kunde hävda att man ville spara vikt men 33:ans underrede väger mer än 35:ans bord. Klantigt. Nytt bord behövs. Kapa underredet och bygg ny mittdel.
  • Segel. Ny Stor som är bättre än originalseglet från OneSails som inte är bra. Lutar åt UK (eller North). Var nära 2017 men blev för dyrt. Vi får hoppas på ”Plötsligt händer det”.
  • Skotvagn för storskot. Göra om arrangemanget för reglering i sidled. Idag sitter råttorna på vagnen och det blir fel vinkel om rorsman ska justera själv. Här vill vi ha råttan på sittbrunnssidan istället och mer utväxling. Låg prioritet.
  • Ny båt? Tittar man på listan är det kanske billigare att byta…

2017

  • Barbehauls. Eller infockers. Vi gjorde ännu ett försök i år med ett annat system som var en hybrid mellan 2015/16 års tester och det som varvsmonteras. Detta fungerade hyfsat men behöver förbättras. Nytt försök provas -18.
  • Förpik. Inläckande vatten. Det fanns en felkonstruktion i ankarboxen som gjorde att det kom in vatten inuti skottet mellan ankarbox och förpik. Insidan var klädd med ett snyggt fanér som hade ruttnat av inläckande vatten. Läckaget uppstod i den plastade trumman i ankarboxen för vattenpåfyllningsslangen som kunde få vatten i sig uppifrån. Det hela åtgärdades genom att flytta trumman och bygga om inne i förpiken.
  • Lucklås. Samtliga lucklås till skåpen över pentry och bakom sofforna i salongen har bytts ut till ”Novibra” från Mobella.
  • Roder. Rodret var för smalt och har förstorats så att det blivit ca. 5 cm bredare i längsriktningen.
  • VHF-strul. Under säsongen 2016 blev det uppenbart att vi hade ett problem med vår VHF-installation. Det visade sig vara den varvsinstallerade koaxilakablen som inte var OK.

2016

  • Barbehauls. Eller infockers. Vi har provat olika arrangemang men inget har fungerat tillfredsställande. Detta år körde vi vidare med ett system som utprovades under hösten 2015. Det fungerade hyfsat bra men slutade tyvärr med att hela skiten gick i atomer under Öckerö Shorthanded då det visade sig att kraftfördelningen blev litet tokig. Nytt försök 2017.
  • Fock. Ny 110-procentare från UK. Något högre skuren för att funka ihop med infockers.
  • Mastkrage. Det blev en ny inklädning av masten invändigt eftersom den gamla givit upp. Tills vidare har vi löst övergången mellan rufftak och mast men senare ska vi försöka få till så vi kan isolera masten vår och höst.
  • Pentryskåp. Nya låd- och skåpfronter. De nya är i mahognyfaner.
  • Toatank. Behövde tyvärr bytas då gamla tanken läckte lukt. Det blev en rostfri som bättre utnyttjar utrymmet där den sitter och samtidigt monterades batteriladdaren om och en ny värmare installerades i samma utrymme. Nya tanken är på 110 liter (mot 40 för den gamla).
  • Värmare. 4 kW och lika många utblås. Monterad av montör. Se ”toatank” ovan. Fungerade felfritt fram till hösten då den, såklart, pajade. Nytt försök nästa år.

2015

  • AIS. En Alltek Marine AMEC Camino 108 med AMEC CUBO 161 antennsplitter.
  • Autopilot inkopplad på NMEA. Blev inte gjort förra året eftersom omvandlare mellan NMEA 0183 och 2000 saknades.
  • Gummijolle. Vi fick en i födelsedagspresent (till alla tre)! Själva jollen är så stor att den enda möjliga stuvplatsen visa sig vara på luckgaranget (ej uppblåst). Resten av grejerna går ner i akterstuven.
  • Lister bakom salongssoffornas ryggstöd. Här finns ett mycket bra stuvutrymme som tidigare inte kunde utnyttjas eftersom allting ramlade ner när båten kränger. En list på vardera sidan gjorde underverk. Ska (bara) pluggas i skruvhålen också.
  • Pentryskåp. Har byggts om från bara en lucka med en hylla till en lucka längst ned med två lådor över. Dessutom nya låsbeslag som låser själv när man stänger (Novibra från Onmar). Lådorna blev klara och har funkat mycket bra men det måste fixas nya fronter som bara blev provisoriska. Blir nästa år.
  • Pulpit. Främre fästena för pulpitgrindarna lossnade! Dessa har plastats fast. Igen. Verkar hålla nu.
  • Spinnakerstrumpa. Från Lundh.

2014

  • Autopilot Raymarine ST2000+. Detta är ett provisoriskt montage eftersom ST2000 egentligen är för liten men vi hade en sådan liggande och den fungerar helt OK när vi kör maskin och seglar bidevind.
  • B&G GoFree. Nu kan vi ta ut NMEA-data via WiFi och köra plottern på vår surfplatta.
  • Batteriombyggnad. Befintligt start- och förbrukarbatteri, som är identiska, kopplades ihop och ett nytt startbatteri inköptes. Dessutom flyttades batterierna inåt och framåt i båten för att få bättre viktfördelning.
  • Code 0/1. Polyester/Laminat. UK Syversen.
  • Datorinterface till NMEA-bussen. Även om vi har bussen via WiFi ville vi gärna ha en USB-kontakt också.
  • Elkontakter. Fler 12V kontakter inne i båten. Två nya i anslutning till elcentralen.
  • Krok i salongstaket. För att kunna hänga upp t.ex. en fotogenlampa i salongen.
  • Logg- och lodgivare. B&G originalgivare var en Arimar logg- och lodkombigivare som varvet slentrianmässigt monterade i det hål där man normalt monterade Nexus loggivare. Det blev inte bra eftersom lodet då kom för nära kölen och dessutom hade vidare mätkon än Nexus lodgivare som man dessutom normalt monterade längre ut. Alltså hade vi ett djup på instrumentet på 1,3 meter större delen av sommaren, d.v.s. djupet till bulben. Nu har vi två givare med loggen i gamla hålet och lodet i ett nytt hål långt fram i fören. Även de nya givarna är från Arimar.
  • Luckor. Tillverkat extraluckor i plywood som kan knytas fast om det blir riktigt dåligt väder. Krav i vissa havskappseglingar.
  • Peke. Specialbyggt för båten av ”Båtfixaren” med code- och gennakerfäste samt stävstege.
  • Reservlanternor. Införskaffades inför Bohusracet. Permanenta fästen på pulpit och pushpit men man måste skruva dit ett snäppfäste innan lanternan kan monteras.
  • Sittbrunnsbord. Epoxiföreglat och lackat högblankt för att se snyggt ut i några år till. Dessutom har vi sytt ett överdrag i kapellväv med fickor för sjökort, läsplatta och flaskhållare.
  • Sittbrunnskapell. Vi har sytt ett enklare kapell av modell tält fast med bakdel som gör att det blir (nästan) heltätt. Vi har bara provat kapellet en gång och konstaterat att vi behöver ha bättre fästanorndingar i nederkant om det ska fungera i blåst. Blir nästa år…
  • Solpaneler. Två mindre paneler (25 W) och regulator främst för användning när båten ligger i hamn. Dessa hängs i mantåget på aktern och kopplas in via vattentäta kontakter vid motorpanelen. Detta montage funkar att ha uppe också när vi seglar.
  • Storskotsskena. Denna var felaktigt monterad från varvet och måste upp på distanser så att vatten kan rinna under.
  • Styrbords sittbrunnsstuv. Ny inredningslösning för fast sidovägg. Originallösning från varvet medger för dålig åtkomlighet och byggdes om. Den var nödvändig att riva för att komma åt att montera bort storskotsskenan. Dessutom var det löjligt svårt att komma åt varmvattenberedaren.
  • Varmvattenberedaren. Bytt 240V-inkopplingen från fast montage till en vridkontakt så den går att stänga av. Helt nödvändigt på vintern om man vill kunna koppla in 240V i båten (annars löser överhettningsskyddet på beredaren och det är inte roligt).

2013

  • Köpte båten. Sedan hann vi inget mer…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.