Gamla båtar

Spiff IV – Nordisk Familjebåt

Spiff IV var en Nordisk Familjebåt, eller kort och gott NF, av s.k. Åkersbergamodell, d.v.s. originalmodellen byggd 1984 med bygg- och segelnummer S 293.

Spiff IVBåten inledde sitt liv på Vänern och ska ha seglats och kappseglats i trakterna av Mariestad. Ursprungligen hade båten ingen inombordsmotor utan var utrustad med utbordare. 1995 installerades dock en Vetus m2.06 med backslag och rak axel, aningen längre bak än vad som är brukligt på NF, så därför blev båten något baktung. I början av 2000-talet bytte båten ägare och hamnade småningom i Göteborg. På hösten 2009 hamnade den hos oss och blev vår fjärde Spiff och vår första segelbåt.

Mer information om NF hittar man enklast och bäst på hemsidan för Klassförbundet för Nordisk Familjebåt: www.nfseglare.com.

Vi sålde Spiff IV på vårvintern 2013 för att göra plats åt en litet större segelbåt, som faktiskt varit vårt mål redan från början. Efter oss hamnade den i Ljungskile.

Spiff III – Uttern 6000

Spiff IIISpiff III var en Uttern 6000, inköpt 2008 som ”undertidenbåt” medan vi bestämde oss för vad vi skulle göra härnäst. Det är en båt som är mycket praktisk som fiske-, bad- och transportbåt och som funkar också om det regnar. Det är dock inte någon snabbgående båt. Inne i ruffen finns soffa, mikroskopiskt pentry och en koj för tre (om man knôr ihop sig).

Båten har vi bara haft och använt utan att lägga ner någon större omsorg på den. Vår båt var byggd 1988 och hade en en Evinrude 60 hk utbordare från samma år. Maxfart var 19 knop och lagom marschfart låg på 14-16 knop.

Såld på våren 2014 till en gentleman från Orust.

Spiff II – Falcon 28 (one off)

Spiff IISpiff II var en 30-fots one-off motorbåt, med typnamnet ”Falcon 28” eller ”Falken 28”, något oklart. Båten var perfekt för dykning och inköptes 2003 som byggprojekt. Skrovlängden var 28 fot men med akterplattform blev det drygt 30.

Båten var byggd som en prototyp till en båtmodell som aldrig blev verklighet och var i princip tom inuti när vi tog över den i mycket dåligt skick efter att ha legat vanvårdad på varvet i Saltjöbaden i flera år. Den hade använts som startfartyg och tenderbåt och i princip inte skötts alls. Vi lade ner mycket arbete i den för att få den beboelig och när vi fått hyfsad fason på den var den mycket trevlig.

Den hade en enorm V8 dieselmotor på 7.3 liter och gjorde 30 knop på topp och marschade 22-26, beroende på säsong, på ca. 30 liter i timmen. Men lusten att segla tog över och vi sålde den 2008 till en herre i Stockholm.

Spiff I – Örnvik 566 MC

Spiff IDenna inköptes som hely ny 1998. Vi hade en 90 hk Mariner tvåtakts utbordare som gav oss en toppfart på 33 knop (mätt på GPS). Marschfart ca. 25. Det var med denna båt som namnet ”Spiff” föddes (se annan sida).

Våt båt var inredningsbar med dubbelkoj (man fick bygga om hela inredningen) och vi hade också installerat ett enlågigt spritkök. Med denna båt var vi ofta ute och dök. Dessutom gjorde vi flera längre semesterturer, t.ex. två turer på Dalslands Kanal. Båten var faktiskt helt fantastisk med ett mycket förlåtande skrov. Den tålde förvånansvärt mycket last; en gång lastade vi inte mindra än åtta fullvuxna karlar i den och den gick litet trögt, men ändå, upp i planing och orkade hålla nästan 30 knop. Generellt hade den dock mått bra av en aningen starkare motor för att orka accelerera bättre. Motorstorleken begränsades dock av maxvikten för motor som, om den ökades, hade fått självlänsarna bak att ligga under vatten (senare modeller hette 575 MC och hade ingen motorbrunn – nedre motorbultarna satt under däck – en bättre lösning).

Vi sålde båten på hösten 2002 för att kunna skaffa en större båt som skulle vara bekvämare att bo i och som kunde härbergera dykutrustningen litet bättre. Den gick till Stockholmstrakten.

Noname (”Spiff 0”) – Nidelv 18

nidelv 18Vi köpte vår första båt 1997 med avsikten användas som dykbåt eftersom det var vårt dåvarande huvudsakliga intresse. Vi skule ha en snabb motorbåt. Vi valde därför att titta på klassiska daycruisers. Vi fastnade för en Nidelv 18. Det visade sig ganska snart vara ett misstag – köp inte en båt som saknar självläns som dykbåt!

Vi behöll båten bara ett år (två vintrar och en sommar) och brydde oss aldrig om att ge den ett namn. Den gick under arbetsnamnet ”Moroten” eftersom den skulle vara något som lockade och för att den hade en V8.

Båten var gammal, okänt byggår, och hade en VP AQ255 V8 med AQ280PT drev (elefantörat kallat). Motorn var litet svår och krävde visst handlag i manövrer – den hade en tendens att dö när man la i växel så man fick alltid ge litet gas i alla sådana manövrer. Med stora propellern (16 tum) var det extra svårt och med den på gjorde båten 7 knop på tomgång! Toppfarten var i närheten av 50 knop! Då drack den mer än två liter bensin per M. Man kunde bädda i en ganska trevlig dubbelkoj under däcket men inga övriga bekvämligheter fanns. (Båten på bilden är inte vår båt men en som är likadan.)

Båten såldes för en spottstyver bara för att bli av med den i samband med att Spiff I inköptes. Den blev kvar i Göteborgstrakten.

Tidigare båtar

Ulf har haft två ”egna” jollar. En Jolly Scott som hans pappa byggde på 70-talet. Senare köptes en Topper som raskt växtes ur och såldes under tidigt 80-tal. Därefter har det bara åkts i lånade båtar.

I Ulfs barnaår började familjen segla i en Nordisk Folkbåt (inköpt 1971) därefter en Vindö 30 (inköpt 1972) följt av en Vindö 40 (inköpt 1975) och slutligen en C34 (inköpt 1978). Under 80-talet kappesglade Ulf under några år i Express på västkusten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *