12-timmars höstsegling 2014

Årets 24-timmars höstsegling förvandlades p.g.a. för mycket upptagen tid till en 12-timmars istället. Planeringen blev sen eftersom det i det längsta var tveksamt om vi skulle kunna segla alls men under tisdagen i veckan anmälde vi Svaj och tre personer. Årets middag på Dyrön hade blivit inställd p.g.a. för dålig uppslutning men istället lockade arrangören med gemensam bastu och grillning på kvällen för de som kom till sydhamnen.

Vi träffades i Svaj på fredag eftermiddag och planerade för morgondagen över grillen och en (liten) låda öl. Prognoserna sa att det skulle bli moderata vindar runt syd, vilket verkade helt OK, men också att det skulle uppstå ett större vindhål under eftermiddagen precis i trakterna av Dyrön och då vi skulle gå i mål där. Crap. Nåja, det visar sig väl tänkte vi och kröp tidigt till kojs.

trackPurrning kl. 04:00 lördag morgon och motor ut till 20, Hönö, där vi skulle starta. Vi kom iväg 05:03 och satte kurs söderut mot 10, Vanguard, i SO 6-7 m/s. Det gick ganska raskt undan med stor och genua och vinden kändes som den friskade. Nästa punkt blev 3106, Kummelbanke, som också snabbt klarades av. Här hade vi nog trott att vi skulle kunna köra spinnaker med det visade sig för brant. Samma sak på vägen tillbaka till 10.

Efter andra rundningen av 10 tittade vi åter på väderrapporten för att kolla eftermiddagens väderutveckling. Hurra, för nu hade prognosmakarna plockat bort vindhålet vid Tjörn under eftermiddagen. Detta gjorde att vi vågade litet mer och därför satsade vi på en extrasväng som vi inte tidigare tänkt oss. Från 10 körde vi först till 8, Trubaduren, och därefter vågade vi oss ända in till 22, Långedrag. Denna sväng hade vi inte vågat oss på med morgonen prognos men nu såg det ju fint ut. Vi satte spinnaker inne i Långedrag och körde sedan ut till 6, Vinga Västra, innan vi vände norrut mot 4, Stora Pölsan.

Med nuvarande prognos hade vi bara ett problem – att vi skulle komma fram för tidigt – men det skulle visa sig helt ogrundat. Under vägen från Trubaduren in mot Långedrag hade vinden gradvis minskat men höll sig därefter ganska jämn i styrka ända upp till Stora Pölsan. Här började den minska högst betänkligt och vår plan att går till Hätteberget innan mål skrinlades raskt. Istället satsade vi på en rakare linje mot 16, Sillesund, via 1, Marstrand, innan målet vid 3, Åstol.

När vi kom in i Sillesund var det verkligen inte mycket vind kvar och strax norr om tog det bara plötsligt slut. Vi låg helt stilla och drev men kunde se att det blåste inte mer än 100 meter ifrån oss! Sträckan förbi Skallen blev otroligt jobbig då vinden vände fram och tillbaka och vi ömsom länsade och ömsom kryssade. Till slut kom det litet vind och vi satte kurs mot Åstol. Men nu gick det extremt sakta. Vi gjorde som mest en knop men stod mestadels stilla.

Tiden för sista målggång, 17:03, kom och gick men vi hade bara 500 m kvar och trodde verkligen att vi skulle klara det så vi höll ut. Men. Precis när vi lyckas runda udden vid Södra Åstol står det helt klart att vi är rökta för nu vänder plötsligt strömmen och är rakt emot. Vi börjar backa. I detta läget väljer vi att bryta och kör maskin in till Dyrön. Senare ska detta visa sig vara helt rätt beslut för det kommer ingen mer vind förrän mycket sent framåt kvällen, precis som de sa i morgonen väder. Vi hade alltså litat på fel väderrapport. Surt. Vi skulle alltså skippat antingen Långedrag eller Vinga Västra och gått upp till Tjörn tidigare på dagen. Väl där hade vi kunnat glida runt mellan kortpunkterna. Lätt att vara efterklok…

Nåja, vi får oss en bra plats i den helt överfulla hamnen, en kall öl i näven och ett uppfriskande bastubad i Sveriges finaste bastu. Därefter en fantastiskt fin grillkväll med andra 24-timmarsseglare på bryggan i sydhamnen. Totalt sett en ganska bra dag alltså.

Hade vi lyckats hanka oss i mål hade vi samlat ihop inte mindre än 61,3 M vilket hade blivit bäst. Men nu blev det noll. Nya tag till vintern!

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *